מורה נבוכים למשתמשים בשיקים

Check

השימוש בשיקים עדיין נפוץ בעיקר בקרב בעלי עסקים ואנשים פרטיים. להלן נסקור מספר טיפים כיצד לנהוג נכון בציקים ומה עלינו לעשות על מנת להגן על זכויותינו. שיקים משמשים עבור רובנו כתחליף למזומן או כרטיס אשראי (כאשר המסגרת נגמרה לדוגמא).

אנשים פרטיים עושים שימוש בשיקים פעמים רבות הכסף שמקבלים באירועים כמו חתונות ובר מצוות הינו באמצעות שקים, תשלום לגני ילדים, תשלום שכר דירה נעשה לרוב באמצעות שיקים ושימושים נוספים. ישנם גופים רבים אשר מאפשרים לקחת הלוואה כנגד שיקים שלך או של אחרים.

חשוב לדעת להשתמש בצ'קים בצורה נבונה, בגלל שאין לדעת האם לשיק יש כיסוי וכמה ידיים הוא עבר לפני כן. מדריך זה יסייע לכם להימנע מטעויות בשימוש בהמחאות, וכן יאפשר לכם לדעת כיצד להתנהג במקרים מסוימים.

רישום נכון על הצ'ק

שלב ראשון שעלול להטעות הינו כיצד לרשום נכון על הצ'ק מבלי לשכוח אף פרט או ליצור מצב בו משתמשים בצ'ק עבור מטרות שלא התכוונו אליהם מלכתחילה. חשוב לרשום עבור מי הצ'ק מיועד, כך רק האדם ששמו כתוב עליו יוכל להפקיד את ההמחאה בבנק. מומלץ לרשום על ההמחאה 'למוטב בלבד' על מנת שלא יהיה ניתן להעבירו לצד נוסף. חשוב לסמן קרוס של שני קווים מקבילים ולמחוק את המילה 'לפקודת' שרשומה על הצ'ק.

הפקדה ושמירת צ'קים

לעיתים מקבלים צ'ק לפני מועד הפירעון שלו, חשוב לנהוג בצ'ק זה בתשומת לב ולראות כי מופקד במועד הנכון ובחשבון הנפרע (או בחשבון הנסב במידה וקיימות חתימות היסב תקינות). במידה ולא נקפיד, הבנק לא יקבל את ההפקדה ולא יכבד את הסכום הרשום על הצ'ק. בנוסף כאשר מפקידים צ'ק שמקבלים מומלץ לבדוק את מועד הפירעון מאחר ובנק לא יכבד צ'ק שהופקד שישה חודשים לאחר כתיבתו.

איחסון ושמירה על פנקס הצ'קים של העסק

כאשר מחזיקים מספר פנקסי צ'קים בעסק מומלץ לא לשמור אותם יחד עם החותמת של העסק, על מנת למנוע גניבות ושימוש של אנשים אחרים בצ'קים ללא ידיעת בעל העסק. בנוסף מומלץ לא להחתים מראש צ'קים לשימוש עתידי. המצב המומלץ הוא לכתוב את הצ'ק (באופן מלא) בו במקום וכך למנוע בעיות מיותרות העלולות לצוץ בהמשך.

איתור חשבונות בנק מוגבלים

לעיתים בעל עסק מקבל לידיו צ'קים מאנשים אותם הוא אינו מכיר ואינו יודע האם חשבונם מוגבל או לא. חשבון מוגבל לא יאפשר לבעל הצ'ק לפדות את הכסף עבורו והצ'ק יחזור. בנק ישראל מאפשר זיהוי מהיר של חשבון בעל הצ'ק באמצעות כלי לאיתור חשבונות מוגבלים וכך למנוע תקלות אלו. חשוב לקחת מספר תעודת זהות של הלקוח ולראות שכל פרטי הבנק רשומים על הצ'ק בצורה מובנת.

הזמנת צ'ק מהבנק – כללי זהירות

כאשר מזמינים צ'ק מהבנק זוהי הזדמנות לנהוג בחכמה ולבקש מראש שהמילים 'למוטב בלבד' והקרוס יהיו כתובים על הצ'ק. תוספות אלו אינן עולות כסף ומונעות טעויות או תקלות העלולות לצוץ לאחר מכן.

כיצד לנהוג בעת גניבת פנקס צ'קים?

כאשר פנקס צ'קים נגנב חשוב לנהוג במהירות ובזהירות. כדאי להתקשר לבנק ולהודיע באופן מיידי כי הפנקס צ'קים נגנב. חשוב לציין את מספרי הצ'קים שבפנקס ההמחאות על מנת שניתן יהיה לדעת אלו צ'קים הבנק לא יכבד במידה ויתקל בהם. במידה וידוע תאריך הגניבה מומלץ לומר אותו לפקיד הבנק על מנת שידעו מאיזה תאריך לא לכבד את הצ'קים. יש לפנות למשטרת ישראל ולהגיש תלונה. את התלונה יש לשלוח אף לסניף הבנק.

האם אתם יודעים באמת איך לכתוב שיק נכון? לפניכם המדריך המלא לשימוש בשיקים: איך כותבים שיק, מבטלים שיק, מהי הגבלת סחירות, חשבון בנק מוגבל ועוד.

מהו שיק וכיצד משתמשים בו?

במדינת ישראל השימוש בשיקים באופן פרטי/מסחרי כאמצעי תשלום, נפוץ מאוד ויותר מקובל מאשר במדינות מערביות אחרות בעולם. לכן, חשוב להכיר את אמצעי התשלום הזה, מאפייניו וכיצד יש למלא אותו כראוי.
השיק עצמו משמש כשטר חליפין על פי פקודת השטרות, כלומר, חתימה על שיק מהווה דרישה והרשאה לבנק להעברה מיידית, ללא תנאים, של כסף מחשבונכם.

הגבלת סחירות

אחת הבעיות הקיימות בשימוש בשיקים, המפחידות אנשים רבים, הנה הבעיה כי השיק יכול לעבור בטעות לידי אדם אחר, ומרגע שיצא השיק מידי בעליו, מאבד כותב השיק את השליטה עליו וכך קשה לדעת מי בסוף קיבל את הכסף והאם האדם הנכון קיבל את התשלום המגיע לו.
בעיה זו נפתרת על ידי פעולה הנקראת הגבלת סחירות. מדובר בפעולת רישום פשוטה, במהלכה רושמים על גבי השיק את הביטוי: " למוטב בלבד" תוך מחיקת המילה "לפקודת" המופיע בתחילת שורת המוטב. כך תוכלו לוודא שהשיק ייפרע רק על ידי מי שיועד לכך. כיום מרבית השיקים כבר מודפסים עם הכיתוב למוטב בלבד אולם יש לוודא זאת.

יצוין, כי ניתן לבקש מהבנק מראש, בעת הזמנת פנקס השיקים, פנקס בו השיקים הינם סחירים. אז יש לוודא כי שם הנפרע מצויין נכון וכי קיבלנו את התמורה המלאה עבור השיק במועד מסירתו. אחרת בעל השיק יוכל להעביר את השיק לאחר ויהא לנו קושי להתמודד מול צד ג' (למרות שהדבר אפשרי אולם כרוך בעוגמת נפש רבה שניתן למנוע אותה).
תוספת אחרת שניתן לרשום על השיק היא סימן "קרוס" המהווה דרישה שלא לאפשר המרת השיק למזומן דרך סניף הבנק.

ביטול שיקים

לעיתים קיימים מצבים בהם אנו מתחרטים על הוראת תשלום מסוימת שהתבצעה בשיקים לדוגמא כאשר לא קיבלנו את התמורה או כי ההסכם ביננו לבין הספר הופר. במקרים כאלו ניתן לבטל את השיקים, כלומר למסור הודעה לבנק (בדרך כלל מדובר בהודעה כתובה) המבטלת את העסקה ומבקשת לא לכבד את השטר שנכתב.

על אף כי קיימת האפשרות לבטל את העסקה, זהו הליך שצריך להיזהר בו משימוש לא נכון. הביטול יתבצע רק במקרים בהם הפקדתם שיק ולא קיבלתם את התמורה המובטחת (נקרא על פי החוק: "כשל תמורת מלאה").

בכל מקרה אחר בו רכשתם פריט והוא לא מתאים לכם, לא מופיע בדיוק כמו על גבי האריזה או אפילו נמצא פגום, לא תוכלו לבצע ביטול. אם תעשו כן, הנכם חשופים לסכנת תביעה משפטית.

שימו לב, את ביטול השיק ניתן לעשות גם לאחר שהשיק הופקד על ידי המקבל מפני שהתשלום בשיק הופך סופי רק 3 ימי עסקים לאחר הפקדתו. אך עם זאת, הזמן המקסימלי בו תוכלו לבטל את השיק הוא יום עסקים אחד בלבד לאחר ההפקדה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
פוסטים נוספים
החלטות פורצות דרך בתחום ההוצאה לפועל

החלטות פורצות דרך בתחום ההוצאה לפועל

סכומים קטנים – רשמים גדולים החלטות פורצות דרך בהוצל"פ בתחום השוק החוץ בנקאי כהגנה אמיתית על החלשים בחברה חתמתם על
התמודדות המערכת הבנקאית עם מהפכת המטבעות הדיגיטליים

התמודדות המערכת הבנקאית עם מהפכת המטבעות הדיגיטליים

התמודדות המערכת הבנקאית עם מהפכת המטבעות הדיגיטליים המערכת הבנקאית שהינה מערכת מתקדמת יחסית בכל הנוגע להפנמת העולם הדיגיטלי, מחשוב ושירותי
חוק אשראי הוגן

חוק אשראי הוגן

חוק אשראי הוגן – המותר והאסור שינויים לטובה בתחום ההלוואות – שאלות ותשובות ב- 18.7.2017 עבר "חוק אשראי הוגן" בקריאה
מימוש משכנתא / חוב משכנתא

מימוש משכנתא / חוב משכנתא

מימוש משכנתא / חוב משכנתא הבנק רוצה למכור את בית המגורים שלכם – המדריך המלא הליך מימוש בית מגורים הנו
זהירות, ערבות….

זהירות, ערבות….

זהירות, ערבות…. עו"ד גלעד נרקיס לעיתים אין לנו ברירה אלא לחתום על ערבות לחבר או בן משפחה. מה ההגנות שיש
הסדרי חוב ללא הליכי פשיטת רגל

הסדרי חוב ללא הליכי פשיטת רגל

הסדרי חוב ללא הליכי פשיטת רגל אנו עדים בתקופה האחרונה להסדרות חקיקה רבות בתחום הפיננסי. כך חוקק לאחרונה חוק אשראי
מורה נבוכים למשתמשים בשיקים

מורה נבוכים למשתמשים בשיקים

מורה נבוכים למשתמשים בשיקים השימוש בשיקים עדיין נפוץ בעיקר בקרב בעלי עסקים ואנשים פרטיים. להלן נסקור מספר טיפים כיצד לנהוג
שיעור עלות אשראי מרבי לפי חוק אשראי הוגן

שיעור עלות אשראי מרבי לפי חוק אשראי הוגן

שיעור עלות אשראי מרבי לפי חוק אשראי הוגן הוראות החוק סעיף 5 לחוק אשראי הוגן שינה את ה"נוסחה" שהייתה קיימת
מעמדם של צדדים שלישיים לפי חוק אשראי הוגן

מעמדם של צדדים שלישיים לפי חוק אשראי הוגן

מעמדם של צדדים שלישיים לפי חוק אשראי הוגן סוגיה נוספת שנידונה בבתי-המשפט היא מעמדם של צדדים שלישיים בפני החוק. בפסק-הדין
מטרות חוק אשראי הוגן: חיזוק שוק ההלוואות החוץ-בנקאיות כמתחרה ראוי לשוק ההלוואות הבנקאיות

מטרות חוק אשראי הוגן: חיזוק שוק ההלוואות החוץ-בנקאיות כמתחרה ראוי לשוק ההלוואות הבנקאיות

מטרות חוק אשראי הוגן: חיזוק שוק ההלוואות החוץ-בנקאיות כמתחרה ראוי לשוק ההלוואות הבנקאיות מלבד מתן הגנה מיידית ללווה, על-ידי הקמת