עורך דין פשיטות רגל

דוגמא לאחד מן המקרים השכיחים המגיעים למשרדנו – שכיר שהחליט להגשים את חלומו ולהפוך לעצמאי בעל עסק, עזב את עבודתו כשכיר ואת הביטחון הכרוך במשכורת קבועה ומסודרת, מתוך אמונה כי רק בדרך זו – להיות עצמאי בעל עסק – יוכל לדאוג בצורה הטובה ביותר לעתידו ולעתיד משפחתו.

אותו יזם, פתח עסק אשר הצליח יפה ואף התפתח והגדיל עסקיו.

הבנק האמין ביזם ובעסקו והעמיד לו אשראים ברוחב יד ואכן אותו יזם צבר מוניטין ושם טוב בתחום עיסקו; זכה להערכה רבה מן הספקים, הלקוחות והעובדים מולם התנהל ואף הצליח להרחיב עסקיו ולפתוח מספר סניפים ברחבי הארץ.

לימים, נקלע היזם לקשיים נקודתיים בניהול עסקיו (שהחלו כתוצאה מעזיבת לקוח גדול את העסק), דבר אשר הוביל לקושי בתזרים המזומנים וכפועל יוצא מכך למהפך ביחסו של הבנק כלפיו והפסקת הזרמת האשראי לעסק.

וכך בתוך חודשים ספורים ->

רוב העובדים בעסק התפטרו כיוון שלא קיבלו משכורות בזמן, החובות החלו להצטבר ולהיערם, הוא נאלץ לבקש הלוואות נוספות מהבנקים, מחברות אשראי, הלוואה לעסק בערבות המדינה ואפילו לווה כסף ממשפחה וחברים כדי להתגלגל. לבסוף בתוך שנתיים של קריסה כלכלית וסחרור הלוואות הוא קרס, רשויות המיסים החלו לפעול נגדו בהוצאה לפועל, גם הבנקים וחברות האשראי החלו לנעוץ את שיניהם בבשר החי ומהר מאוד הוא פנה אל עורך דין פשיטות רגל כדי לבחון מהן האפשרויות העומדות בפניו על מנת לעצור את ההתדרדרות ואולי לפתוח דף חדש בחייו.

תיאור זה אינו נדיר כי אם סיפורם של יזמים, עצמאיים ואנשים רבים בישראל, פרטיים ובעלי עסקים שעקב נסיבות שונות ומגוונות נקלעו למערבולת כלכלית ונאלצו להכריז על עצמם פושטי רגל (או כשמם לפי החוק החדש: "חדלי פירעון"), בשאיפה להגיע להסדרים סבירים עם הנושים, בהם יוכלו לעמוד, ולחזור להתייצב, לעמוד על הרגליים ולפתוח דף חדש.

עומדים בפני פשיטת רגל? זה בהחלט לא נעים אך תתעודדו – זה בהחלט לא סוף העולם – אך יש לשקול זאת בכובד ראש:

כאשר אדם מגיע למצב של חדלות פירעון, כלומר שאינו יכול לעמוד בהוצאות החודשיות והמצב רק הולך ונהיה גרוע יותר, הוא צריך לפנות לעורך דין המתמחה בפשיטות רגל ובהליכי חדלות פירעון ולקבל ליווי מקצועי בתחום על מנת שיחדיו יוכלו לגבש את המסלול המיטבי ואת ההליך המדוייק המתאים לנסיבות הספציפיות.

אין לנו ספק כי הליך פשיטת רגל כרוך באי נעימות ובקשיים פסיכולוגיים, הנובעים, בין היתר, מהכרזה על כך שהעסק בו האמנת בכל ליבך והתייחסת אליו כאל "מפעל חיים" וכאל ילד נוסף שלך, נקלע לקשיים חמורים.

אנו מכירים אינספור מקרים כאלו ומבינים בדיוק מה עובר עליכם; אין ענף בעולם העסקי אשר "חסין" כנגד משברים מעין אלו- מספרות, חנויות, שיפוצניקים, קבלנים, חברות סטארט אפ, בעלי מסעדות ורשתות אופנה- כולם כאחד עלולים להיקלע לעיתות מצוקה ולהליכי חדלות פירעון.

אם הגעתם למצבי מצוקה מסוג זה, אין טעם להיכנס למרה שחורה, אלא להתחזק, להתעודד ולהבין כי יש אור בקצה המנהרה וניתן לראות את החוויה הלא נעימה כאתגר וכפתח להזדמנות שנייה. הזדמנות שניה לחיות, לפתח משפחה, ליהנות עם בני הזוג ועם הילדים ולאפשר לעצמכם לחיות מבלי להסתכל מעבר לכתף בכל יום, מבלי לחשוב על זה שכל הכסף שאתם מרוויחים בעמל ידכם במהלך היום הולך עבור תשלום חובות ואתם נשארים ללא כסף בסוף החודש.

חוק חדלות הפירעון החדש ביקש לשנות את הגישה השלילית כלפי פושטי רגל וחדלי פירעון באופן כללי מתוך הבנה כי האירוע כולו הינו בגדר סוג של תאונה כלכלית שיכולה לקרות לכל אחד ואחד מאיתנו.

מיהו פושט רגל ומה אומר הליך של פשיטת רגל או בשמו החדש – הליך חדלות פירעון?

חוק חדלות הפירעון החדש הוא מהפכה של ממש. החוק נועד לסייע משמעותית לכל אלה שנקלעו לקשיים כלכליים ולא מצליחים לצאת מהמצב. 

החוק מיועד גם לחייבים פרטיים וגם לחברות.

לפי החוק חדלות פירעון היא מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו.

יחיד יכול להגיש בקשה לממונה לצו לפתיחת הליכים, בהתקיים כל אלה:

  • הוא נמצא בחדלות פירעון או שהצו יסייע כדי למנוע את חדלות פירעונו;
  • סך חובותיו עולה על ₪150,455.

אם סך החובות נמוך מ-₪150,455, רשאי היחיד לפתוח הליכים במקרים אלו:

  • הגשת הודעה בידי היחיד לרשם ההוצאה לפועל על כך שאין ביכולתו לשלם את החוב הפסוק.
  • הגשת בקשה לצו לפתיחת הליכים לרשם ההוצאה לפועל, ובלבד שסך חובותיו עולה על 50,152 שקלים חדשים.
  • בנסיבות מיוחדות רשאי רשם ההוצאה לפועל לתת צו לפתיחת הליכים ליחיד שסך חובותיו אינו עולה על 50,152 שקלים חדשים.

במהלך הליך פשיטת רגל (חדלות הפירעון) ייקבעו הסדרים עם הנושים אליהם חייב אותו אדם כסף, במידה ויש בידי אותו אדם נכסים ימונה נאמן אשר תפקידו לגבש את התשתית העובדתית הנדרשת למתן צו לשיקום כלכלי ליחיד, לנהל את נכסי קופת הנשייה ולפעול ליישומו של הצו לשיקום כלכלי, תוך שמירה על כבודו של היחיד והגנה על עניינם של הנושים.

האם רק בעל עסק יכול לבקש צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון?

לא. כל יחיד או חברה שנקלעו לקשיים כלכליים יכולים להגיש בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון, בכפוף לתנאים המפורטים בחוק. כמו כן הנושים להם חייב אותו אדם/תאגיד כסף, יכולים אף הם להגיש בקשה לצו חדלות פירעון. 

מהו השינוי שיצר חוק חדלות פירעון החדש?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ח- 2018 מסדיר את כל היבטי חדלות הפירעון של אנשים פרטיים ושל חברות ותאגידים מסחריים  תחת קורת גג אחת, בחקיקה מודרנית הבאה להחליף את החקיקה הישנה שאינה רלוונטית עוד לזמננו.

המהפכה היא קודם כל ברמה התודעתית. ע"פ החוק החדש מצב של חדלות פירעון נתפס ככשל בהתנהלות הכלכלית, אשר עשוי לקרות לכל אחד, ולא מדובר עוד בפגם מוסרי. בהתאם לכך, הערך המרכזי בחוק הינו שיקום החייב וחזרתו למסלול חיים תקין תוך שמירה על כבודו. זאת בניגוד למצב הקיים בו יש אינטרס של הנושים למקסם את הגביה.

כך גם מתן הפטר (צו הניתן על ידי שופט בית המשפט המחוזי המסיים הליכי פשיטת רגל) בתום ההליך לא נתפס עוד כפגיעה בנושה, אלא כחלק מהסיכונים שנותן האשראי נטל על עצמו. הדבר נכון אף לתאגידים, כאשר קיימת עדיפות לשיקום התאגיד, כשהדבר ניתן, מתוך הבנה כי עדיף לאפשר את שיקומו הכלכלי של העסק ואת המשך פעילות ובכך  יותר עובדים ישמרו על מקום פרנסתם ויהיה בכך כדי לשרת את טובת הכלל.

קיים שינוי גדול גם בערכאה הדנה בהליך חדלות הפירעון של החייב הפרטי

מי שיהיה אחראי על הניהול השוטף של ההליכים ופיקוח על הנאמנים הוא הכונס הרשמי אשר יכונה מעתה "הממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי", ורק הכרעות בנושאים מהותיים יתנהלו בבית המשפט. (הליכי חדלות פירעון של תאגידים ימשיכו להתנהל בבית המשפט המחוזי).

שינוי נוסף הינו הרחבת תחום האחריות של נושאי משרה בתאגיד. מעתה על הדירקטורים וכן על מנכ"ל התאגיד המצוי בהליכי חדלות פירעון מוטלת החובה לנקוט אמצעים סבירים לצמצום היקפה של חדלות הפירעון, ומי שלא פעל כאמור עשוי להיות מחוייב בגין נזק שנגרם לנושים עקב מחדלו.

החוק שם דגש על שיקום החייב וחזרתו לניהול חיים כלכליים עצמאיים. בדרך זו יסייע החוק לכך שהחייבים לא יפלו בהמשך לנטל על החברה. החוק אף מאפשר לנהל את הליכי חדלות הפירעון בצורה יעילה ומהירה יותר באמצעות פיזור הסמכויות בין הערכאות השונות והממונה, כך שמי שמתנהל בהליך בתום-לב יוכל לקבל הפטר בתוך 3 שנים ממועד מתן הצו לשיקום כלכלי. למעשה על פי החוק החדש, חייב יוכל לסיים את התהליך כולו ולקבל הפטר (סיום הליך פשיטת הרגל) בתוך 3 שנים. בנוסף, החוק יסייע לנושים הקטנים לקבל סכום גבוה יותר מכספי קופת הנשיה.

מה יהיה ההליך מעתה?

חייב פרטי – יחיד שסך חובותיו עולה על 150,000 שקל יגיש בקשה לצו לפתיחת הליכים לממונה. בתוך 30 יום, ובמידה ומתקיימים כל התנאים, ייתן הממונה צו לפתיחת הליכים. נושה רשאי להגיש בקשה זו לבית משפט השלום. עם מתו הצו יוקפאו כל ההליכים נגד היחיד, ומעתה יהיה הממונה האחראי על ניהול ההליכים. הממונה ימנה נאמן לצורך יישום הצו אשר יכריע בתביעות החוב, יפעל לכינוס נכסי היחיד, יפקח על עמידת היחיד בחובת התשלומים ויפעל למימוש נכסי קופת הנשיה וחלוקתם לנושים בהתאם לצו לשיקום כלכלי שינתן ע"י בית המשפט. בתום תקופת התשלומים שתימשך עד 3 שנים ממתן הצו לשיקום כלכלי, יקבל היחיד הפטר.

חברות מסחריות ותאגידים – תוגש בקשה לצו לפתיחת הליכים, כאשר התאגיד יהיה רשאי לבקש מבית המשפט במסגרת הצו להורות על הפעלתו לשם שיקומו הכלכלי, תוך הצגת מתווה ראשוני. בית המשפט יתן צו לפתיחת הליכים בו יורה על פירוק התאגיד או על הפעלתו לשם שיקומו במידה ויש סיכוי לכך, אמצעים למימון הפעלתו והדבר לא יפגע בנושים.

עם מתן הצו יוקפאו כל ההליכים נגד התאגיד ובית המשפט ימנה נאמן לצורך יישום הצו. הנאמן יכריע בתביעות החוב, יפעל לכינוס נכסי קופת הנשיה וניהולם, יגבש תוכנית לשיקום התאגיד ולאישורה- במידה והורה בית המשפט על שיקום, או יפעל למימוש נכסי התאגיד במידה ובית המשפט הורה על פירוקו. 

השימוש בחוק כדאי עבור מי שאינו מצליח להגיע להסדר עם נושיו וזקוק להגנה שמעניק החוק בדמות עצירת ההליכים המתנהלים וריכוזם תחת מטריה אחת באופן שיאפשר הגעה להסדר עם הנושים. הדבר מתאים אף לתאגיד שזקוק לתקופת שקט על-מנת לעלות על הדרך לשיקום כלכלי.  

מהו הפטר בהליך פשיטת רגל?

כאשר אדם מגיע למצב של חדלות פירעון הוא בעצם מכריז על פשיטת רגל (חדלות פירעון) ואינו יכול לעמוד בחובותיו ובהוצאותיו, כאשר גם מכירת נכסיו אינם מכסים על חובותיו הגדולים. ההליך של פשיטת רגל מאפשר לאדם לעכב את ההליכים השונים כמו קבלת קנסות, ריביות, הוצאה לפועל ודברים נוספים המופעלים עליו כחייב עד שתתקבלנה ההחלטה בבית המשפט כיצד לחלק את הכסף בין הנושים מקופת הכספים שנפתחה במיוחד להליך זה. הדבר השני שהליך פשיטת רגל (חדלות פירעון) יכול לאפשר לחייב הוא קבלת הפטר שיכול למחוק לו את חובותיו או חלק מהם ולעזור לאותו אדם להרוויח את חייו מחדש, לקבל הזדמנות שנייה ולהשתלב מחדש בחברה הכלכלית.

אותו הפטר אינו מתקבל בקלות ויש הליך מסודר ומובנה, כך למשל על החייב לעמוד בתשלומיו החודשיים אל הנושים כפי שנקבע על ידי בית המשפט ולמשך תקופת הסדרי התשלומים. על פי החוק החדש הסדרי התשלומים יעמדו על 48 תשלומים בהם יצטרך להעביר החייב כסף אל הנושים בהתאם להחלטת בית המשפט.

הגבלות שונות במהלך הליך פשיטת רגל והסדרי החובות

החל ממתן הצו ועד לקבלת ההפטר הסופי היחיד יהיה מוגבל בכמה וכמה דרכים. ראשית הוא לא יוכל להשתמש בשיקים ויוכרז כחדל פירעון ולקוח מוגבל חמור. הוא לא יוכל לעשות שימוש בכרטיסי אשראי או לקבל כרטיסי אשראי/מסגרת אשראי כלשהי. היחיד לא יוכל לשמש כיו"ר, בעלים או שותף בתאגיד כלשהו אלא אם בית המשפט החליט אחרת. היחיד לא יוכל להקים עסק או תאגיד. היחיד לא יוכל לעזוב את הארץ אלא אם באישור בית המשפט.

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי בתחום?

בראש ובראשונה יש לבחון אפשרות להגיע להסדרים ללא הידרשות להליך זה. ואם חלילה לא תהא ברירה הטיפול מול הרשויות המשפטיות, הנאמן אשר ממונה, רשויות המיסים והנושים השונים במקרה של פשיטת רגל הינו תהליך מורכב ורגיש. על מנת לצלוח את ההליך בצורה החלקה והמהירה ביותר כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בהליכי פשיטות רגל וחדלות פירעון, שהינו מקצועי ומנוסה בתחום.

מדובר בהליך המורכב משחקנים רבים, שלכל אחד מהם אינטרסים שאינם זהים- הנושים, החייב, הנאמן והערכאה המשפטית- כולם יחדיו יוצרים מארג עדין ומורכב של אינטרסים, לעיתים סותרים, ורק עורך דין הבקיא ומנוסה היטב בתחום עדין זה, ידע ליישב בין דרישות וצורכי השחקנים השונים במטרה להגיע למתווה כולל שיהא מיטבי עבור החייב ואכן יאפשר לו "לנקות שולחן" ולפתוח דף חדש בחייו.

החשיבות של התמחות משרד עורכי הדין בתחום זה וניסיון בהתנהלות מול בנקים ומול הרשויות

הליך פשיטת רגל הוא הליך מורכב ולא פשוט, לרוב גם לא קצר כל כך (אם כי יותר קצר ופחות מסורבל מאשר בעבר) וחשוב להיעזר בעורך דין המנוסה בפשיטות רגל ועבודה מול בנקים, חברות אשראי, רשויות המיסים והמערכת המשפטית בנושא זה. לניסיון אין מחיר והוא יכול להיות ההבדל בין הסדר תשלומים טוב לבין הסדר תשלומים בעייתי. על החייב להתנהל בתום לב ותוך עמידה בתשלומים החודשיים ולכן יש לבחון את כל המידע והמצב של החייב, לרבות הכנסות, נכסים ופרטים רבים אחרים, לשכלל את כל הנתונים לכדי הכנת תוכנית כלכלית שהחייב יוכל לעמוד בה עד לקבלת ההפטר המיוחל.

משרד עורכי הדין גלעד נרקיס ילווה אתכם לאורך כל הדרך

אנו במשרד עורכי הדין גלעד נרקיס טיפלנו במקרים רבים של פשיטת רגל ומשרדנו בעל ניסיון וידע עשירים בהתנהלות מול בנקים, גופי אשראי ומול הרשויות. המשרד מייצג אנשים פרטיים, בעלי עסקים ותאגידים כאחד ובעל ניסיון רב שנים בתחום ואלפי לקוחות מרוצים. בעל המשרד, עו"ד גלעד נרקיס, הוא בעל תואר שני במשפטים במסלול מחקרי ותיזה בהצטיינות. מחבר של כמה ספרים חשובים בתחום המשפטים בישראל המאוזכרים ומצוטטים בשלל פסקי דין. עו"ד נרקיס מכהן כיום גם כיו"ר (משותף) של וועדת הבנקאות של לשכת עו"ד בישראל. כמו כן הוא מרצה בתחום במגוון פורומים. כאשר מדובר בתביעות פשיטות רגל, הסדרים מול הנושים, חדלות פירעון והליך משפטי מול גופים אלו – חשוב להיעזר בחברת עורכי דין מובילה ומנוסה בתחום זה. אנו נשמח לייצג אתכם. ניתן ליצור עמנו קשר באתר או בטלפון ולקבוע פגישה.