מי באמת מפקח על הבנקים?

business-2717427_640

לכל גוף מסחרי יש גוף ממשלתי שמפקח עליו ואשר אליו ניתן לפנות כדי להתלונן על העוול שנגרם לצרכן.
כך למשל, אם נפגעו זכויותינו הצרכניות בקנייה בסופרמרקט, נוכל לפנות בתלונה למשרד התמ"ת; אם בית העסק ממנו רכשנו מוצר, הפר חובותיו, נוכל לפנות למועצה לצרכנות המטפלת בתלונות צרכנים, בקופת החולים שלנו פגעו בזכויותינו-נפנה למשרד הבריאות, וכיוצ"ב גופים ממשלתיים המטפלים בתלונות האזרחים ומופקדים על הגנתם מפני עוולות הנגרמות להם על ידי הגופים המסחריים.
אבל מה קורה כשבנק המספק לציבור שירותים חיוניים ובסיסיים, הנחוצים לו לניהול אורח חיים תקין, מפר חובה מחובותיו וגורם ללקוח נזק בל ישוער, המחייב טיפול ותיקון באופן מיידי, למי נתלונן? מי ייתן מענה מיידי להפרה בוטה של הבנק?
באופן מפתיע, דווקא במקרה כזה, ימצא עצמו הלקוח עומד מול תאגיד ענק, חסר אונים לקבלת מענה מהיר לתלונתו, מוצדקת ככל שתהיה.
נוהל חדש שהוצא לפני פחות משנה, מונע מלקוחות הבנק להגיש תלונה ישירות למפקח על הבנקים ומחייב הגשתה, קודם לכן לבנק עצמו, עליו מוגשת התלונה.
בהתאם לנוהל זה, מי שנגרם לו עוול על ידי הבנק, מחוייב לפנות בתלונה לבנק עצמו, ולבנק נתונה הזכות להשיב לתלונה תוך 45 ימים. רק לאחר שחלף פרק זמן ממושך זה, והבנק לא השיב לתלונה, רק אז, רשאי הלקוח להתלונן בפני המפקח על הבנקים.
הסדר זה מעמיד במקרים רבים את הלקוח אל מול שוקת שבורה.
כך למשל, לקוח אשר הבנק מסרב לפתוח לו חשבון בנק, שלא כדין ותוך רמיסה גסה של זכויותיו. אותו לקוח אשר לאחר דין ודברים עם הבנק, והתמודדות עם סחבת בקבלת תשובות מהסניף, תוך התעלמות מתלונתו, יוכל לפנות למפקח על הבנקים רק בחלוף כחודשיים, במצטבר, במהלכן יאלץ לנסות ולנהל את ענייניו הכספיים ללא חשבון בנק. למותר לציין כי גם במקרה בו המפקח על הבנקים ישיב בחיוב לתלונתו ויחייב את הבנק בפתיחת החשבון המבוקש, הרי שהלקוח הפסיד מספר חודשים קריטיים לניהול עסקיו או משק ביתו, אשר עלולים לגרום לו לנזקים כספיים עצומים.
דוגמא אחרת היא ללקוח שביקש מן הבנק לגרור משכנתא קיימת, לצורך רכישת נכס חדש. בהתאם לנוהלי הבנק, מחוייב הבנק להסכים ל"גרירת המשכנתא" למעט בנסיבות חריגות. באם יסרב הבנק, שלא כדין לגרירה המבוקשת, יאלץ הלקוח להגיש תלונה לבנק עצמו, להמתין 45 ימים לתשובתו שרק לאחריהם יוכל לפנות למפקח על הבנקים. גם במקרה בו יורה המפקח על קבלת טענת הלקוח וחיוב הבנק בגרירת המשכנתא, הרי שלא יהיה בכך כדי להועיל ללקוח, אשר מן הסתם הפסיד את העסקה או נאלץ לבצעה בתנאי משכנתא שונים וטובים פחות עבורו.
העברת סמכות הביקורת לבנק עצמו, בגדר "ביקורת עצמית" מקנה לבנק כוח עצום, פוגעת באפקט ההרתעה, ומחלישה עוד יותר את כוחו ויכולתו של האזרח הקטן להתמודד אל מול התאגיד הבנקאי, בהעדר "כלב שמירה" שיגן עליו וייתן מענה מהיר לתלונותיו, הלעיתים קרובות, מוצדקות.
חסימת דרכו של האזרח מהגשת תלונה מהירה וישירה למפקח על הבנק מגדילה את הפער העצום, הקיים ממילא, במאזן הכוחות בין הבנק ללקוח, מגבירה את כוחו של הבנק על גבו של הלקוח, ומהווה נדבך נוסף בפגיעה באמון שרוחש הציבור למערכת הבנקאית.

Facebook
Twitter
LinkedIn
פוסטים נוספים
החלטות פורצות דרך בתחום ההוצאה לפועל

החלטות פורצות דרך בתחום ההוצאה לפועל

סכומים קטנים – רשמים גדולים החלטות פורצות דרך בהוצל"פ בתחום השוק החוץ בנקאי כהגנה אמיתית על החלשים בחברה חתמתם על
התמודדות המערכת הבנקאית עם מהפכת המטבעות הדיגיטליים

התמודדות המערכת הבנקאית עם מהפכת המטבעות הדיגיטליים

התמודדות המערכת הבנקאית עם מהפכת המטבעות הדיגיטליים המערכת הבנקאית שהינה מערכת מתקדמת יחסית בכל הנוגע להפנמת העולם הדיגיטלי, מחשוב ושירותי
חוק אשראי הוגן

חוק אשראי הוגן

חוק אשראי הוגן – המותר והאסור שינויים לטובה בתחום ההלוואות – שאלות ותשובות ב- 18.7.2017 עבר "חוק אשראי הוגן" בקריאה
מימוש משכנתא / חוב משכנתא

מימוש משכנתא / חוב משכנתא

מימוש משכנתא / חוב משכנתא הבנק רוצה למכור את בית המגורים שלכם – המדריך המלא הליך מימוש בית מגורים הנו
זהירות, ערבות….

זהירות, ערבות….

זהירות, ערבות…. עו"ד גלעד נרקיס לעיתים אין לנו ברירה אלא לחתום על ערבות לחבר או בן משפחה. מה ההגנות שיש
הסדרי חוב ללא הליכי פשיטת רגל

הסדרי חוב ללא הליכי פשיטת רגל

הסדרי חוב ללא הליכי פשיטת רגל אנו עדים בתקופה האחרונה להסדרות חקיקה רבות בתחום הפיננסי. כך חוקק לאחרונה חוק אשראי
מורה נבוכים למשתמשים בשיקים

מורה נבוכים למשתמשים בשיקים

מורה נבוכים למשתמשים בשיקים השימוש בשיקים עדיין נפוץ בעיקר בקרב בעלי עסקים ואנשים פרטיים. להלן נסקור מספר טיפים כיצד לנהוג
שיעור עלות אשראי מרבי לפי חוק אשראי הוגן

שיעור עלות אשראי מרבי לפי חוק אשראי הוגן

שיעור עלות אשראי מרבי לפי חוק אשראי הוגן הוראות החוק סעיף 5 לחוק אשראי הוגן שינה את ה"נוסחה" שהייתה קיימת
מעמדם של צדדים שלישיים לפי חוק אשראי הוגן

מעמדם של צדדים שלישיים לפי חוק אשראי הוגן

מעמדם של צדדים שלישיים לפי חוק אשראי הוגן סוגיה נוספת שנידונה בבתי-המשפט היא מעמדם של צדדים שלישיים בפני החוק. בפסק-הדין
מטרות חוק אשראי הוגן: חיזוק שוק ההלוואות החוץ-בנקאיות כמתחרה ראוי לשוק ההלוואות הבנקאיות

מטרות חוק אשראי הוגן: חיזוק שוק ההלוואות החוץ-בנקאיות כמתחרה ראוי לשוק ההלוואות הבנקאיות

מטרות חוק אשראי הוגן: חיזוק שוק ההלוואות החוץ-בנקאיות כמתחרה ראוי לשוק ההלוואות הבנקאיות מלבד מתן הגנה מיידית ללווה, על-ידי הקמת